Mindful lesgeven

Als je in het onderwijs geen innerlijke rust kan vinden,
is het risico groot dat je vroeg of laat opbrandt of ziek wordt.

Leerkrachten in het Kunstonderwijs moeten snel schakelen. Elk uur komt een kleine of grote groep leerlingen het klaslokaal binnen. De leraar richt zich op de inhoud van de les, houdt het klasmanagement in de gaten en luistert naar persoonlijke verhalen. Hij heeft de tijd in het oog, blust brandjes en brengt ook zijn eigen verhalen mee, meespelend op de achtergrond.
Als je in het onderwijs geen innerlijke rust kan vinden, is het risico groot dat je vroeg of laat opbrandt of ziek wordt. AGODI stelt vast dat meer dan 40% van de ziektedagen het gevolg zijn van een psychosociale aandoening nl: stress, burn-out en/of depressie.
Mindful (=opmerkzaam) lesgeven is dan ook geen wollige, zweverige hype, maar een reddingsboei om het hoofd boven water te houden én ondertussen te kunnen genieten van het deinen op de golven.
Mindful aanwezig zijn in je klas geeft voldoening, rust en focus. Een geschenk voor jezelf, voor de leerlingen en voor de algemene schoolcultuur.
In deze interactieve lezing schetst Tamara hoe dit er in het Kunstonderwijs kan uitzien.

Lesgever: Tamara Cuypers
Plaats: Kunstacademie Torhout
, Bruggestraat 12, 8820 Torhout

Sessies: 9.30u tot 11u en 11u15 tot 12.45u
Maximaal aantal deelnemers: 15