Voor MAAK lichten Oshin Albrecht en Melissa Mabesoone op speelse wijze hun collective praktijk ‘buren’ toe. Sinds eind 2012 zeilen ze op volle koers door ideeën over gemeenschap, huiselijkheid, gender, (kunst)geschiedenis en neoliberale fantasieën via performance, video, tekst, objecten, fotografie en installatie. Met een sterke visuele en muzikale drive benadert buren de scène als een kritische
Hoe kijken we naar kunst? Wat maakt dat we een werk ‘mooi’ vinden? Hoe laten we het werk van de leerlingen aan het publiek zien? We gaan dit doen aan de hand van actieve kijk- en doeoefeningen met een verzameling voorwerpen,materialen en/of (de afbeeldingen) van kunstwerken. Door het doen van deze oefeningen scherpen weook onze
ERVAAR HET PLEZIER VAN AMBACHTELIJKE ZEEFDRUK Al eens iemand horen praten over zeefdrukken? De ambachtelijke druktechniek is helemaal terug van weggeweest! Met De Tafel van Zeven komen we langs om je te laten proeven van het zeefdrukken. We zetten onze zeven en inkt klaar en begeleiden je naar je eigen creatieve zeefdrukwerk. Je bepaalt zelf
Iedere academie heeft wel een slagwerkklas of slagwerkruimte met tot de verbeelding sprekende instrumenten. Hoe kan je als leerkracht muziekcreatie, improvisatie of muziekinitiatie deze instrumenten gebruiken met leerlingen die geen percussie spelen of leren? Met een klein beetje instructie en oefening tover je met leerlingen van alle leeftijden prachtige soundscapes of ritmisch geïnspireerde improvisaties te
Wat zijn de voordelen van de iPad in je atelier?Welke apps zijn bruikbaar voor jezelf, als leerkracht in de academie, als voor de leerling? Digitaal Tekenen, filmen, schilderen, animatie, fotograferen, klankbewerking, demonstreren…Hoe werken die apps?Benodigde materieel en Organisatie in de klas.En doe moment! Opgelet Er kunnen maar 10 cursisten inschrijven vermits we maar 10 ipads
Koen Mattheeuws is schoolbegeleider voor het steunpunt diversiteit en leren. Vanuit zijn expertise met scholen brengt hij een lezing over breed evalueren: Hoe laten we collega’s kritisch naar hun evaluaties kijken? Welke stappen kunnen we zetten om onze evaluaties gevarieerder te maken? Hoe krijgen we ook leerlingen en ouders mee in een brede kijk op
Ontdek de clown in jezelf!De clown is een uniek wezen en beleeft de wereld op een eigen karakteristieke wijze. De clown speelt wat die denkt, voelt of wil. En aangezien de clown JA zegt op iedere situatie en ontmoeting, vindt die door een specifieke logica unieke clownsoplossingen. Hier ontstaat in onbevangenheid humor, waarmee de andere
CML (children’s music laboratory) muzieklessen zijn speciaal ontwikkeld voor heel jonge kinderen vanaf 3 jaar. In Kunstacademie Torhout wordt in de geest van deze methodiek gewerkt voor de kinderen van de eerste graad. We werken op een speelse manier: liedjes zingen, ritmische spelletjes, vingeroefeningen, versjes, en choreografieën. Doorheen deze muziekbeleving ontwikkelen we het muzikaal en
Vanwege het gebrek aan ritmische informatie in haar opleiding schafte Claerhout het boek ‘Exploring Your Creativity on a Drumset’ aan. Door het lezen van Guiliana’s boek begon ze in 2018 aan een onderzoek als masterproef voor Codarts. In dit onderzoek vertaalde ze drumoefeningen van Guiliana naar harmonische en melodische oefeningen, met als doel deze te
Inhoud van de workshop: > Van 14.00 tot 15.00: lettertekenen of figuurtekenen in het atelier. > Van 15.00 tot 15.30 opzet letter of figuurspuiten buiten onder de gaanderij van de academie. > Van 15.30 tot 16.00 koffiepauze samen met de deelnemers van de andere workshops + mogelijk bezoek expo in de exporuimte van
Bij musici is de neurale representatie van het geluidssignaal accurater dan bij niet-musici, zowel bij de spraak als bij de muziek. Musici kunnen toonhoogte, ritme, duur en timbre beter waarnemen alsmede verschillen in melodische contour beter. Bovendien kunnen zij in lawaaiige ruimtes anderen beter verstaan, ook als er meer mensen tegelijk spreken. Er wordt daarom
De voorstelling Rosas danst Rosas (1983) van Anne Teresa De Keersmaeker bezorgde ons land in een klap internationale bekendheid in het danslandschap. In de workshop zullen we ons vooral focussen op beweging 2 (de stoelen) maar we gaan ook aan de slag met de derde en de vierde beweging. (het stuk bestaat uit 4 delen)
Dyslexie, dyscalculie, dysfasie, dysgrafie, dyspraxie/DCD, AD(H)D, … vele woorden die te maken hebben met leerstoornissen en ontwikkelingsstoornissen. Achter elk woord schuilen natuurlijk ook leerlingen: in elke klas van 20 leerlingen zitten er gemiddeld 2 leerlingen met een leerstoornis. Wanneer het leren moeilijk gaat, heeft dit veel impact op het zelfbeeld van de leerling. Lesgever: Eureka
Een Roland spd-sx demo.(Sample pad). Hoe werkt het en wat zijn de mogelijkheden? Lesgever: Willem-Alexander LangletPlaats: Conservatorium Kortrijk – Muziekcentrum Sessies: 13u00 tot 14u00 en 14u30 tot 15u30Aantal deelnemers: 15
“Improviseren, dat kan ik niet hoor!” is een reactie die ik vaak hoor van leerlingen wanneer dit onderwerp een eerste keer ter sprake komt tijdens de les. Wie dan weer meer enthousiasme toont, improviseert soms een onafgebroken stroom van noten (space), volgt slaafs de ritmische groove van de begeleiding of verliest zelfs volledig het gevoel
Wat is er allemaal mogelijk met een lasercutter binnen de muren van een academie? Binnen deze workshop krijg je een overzicht te zien en ga je zelf met de lasercutter aan de slag. Keramiek, mode, tekenkunst, digitale beeldende vorming, animatie, beeldhouwkunst, … je kan in praktisch ieder atelier een uitwerking bedenken. Kennis van Adobe Illustrator
Wanneer je een afbeelding van de wereld creëert, ontstaat er iets buitengewoons: een nieuwe wereld. Het is een spanningsveld tussen de wereld en de afbeelding, en bij uitbreiding de grijze zone tussen de reële wereld en de kunstwereld die Lieze de Middeleir intrigeert. De afgietsels en readymades in het werk visualiseren de verbinding met de
Maarten is oprichter en directeur van Vonk en Visie. Hij stond als licentiaat Nederlands-Engels 9 jaar voor de klas, in de 2de en de 3de graad ASO en TSO. Hij was ook verschillende jaren werkzaam als socio-emotionele leerlingenbegeleider in het secundair onderwijs. Maarten schreef samen met Jan Vanhoof, Maarten Penninckx, Vincent Donche en Peter Van
Dit jaar is het 500 jaar geleden dat de Duitse renaissancekunstenaar Albrecht Dürer zijn beroemde rondreis door de Nederlanden maakte. Dürers grand tour wordt door de National Gallery in Londen en het Suermondt-Ludwig-Museum in Aken herdacht met een grote tentoonstelling die in beide steden te zien zal zijn. Dürers tripje naar de Nederlanden was dan
Wat is MoE? Mantle of the Expert benadert leren en onderwijzen vanuit ‘verbeeldend onderzoek’. Het is een vorm van procesdrama waarbij drama als leermiddel wordt ingezet. Het doel is eindtermen en ontwikkelingsdoelen op een geïntegreerde wijze te realiseren en daarbij het eigenaarschap van de leerling, de intrinsieke motivatie en een onderzoeksgerichte houding te stimuleren en te valoriseren. In
Stress. We kennen het allemaal. We hebben stress nodig om te kunnen presteren, dus dat is op zich positief. Stress wordt echter minder positief wanneer het in een acute situatie jouw prestatieniveau doet dalen. Je studeert bijvoorbeeld heel hard voor een examen of auditie, ja kan alles op en top, en dan dat ene moment..je
Als je in het onderwijs geen innerlijke rust kan vinden,is het risico groot dat je vroeg of laat opbrandt of ziek wordt. Leerkrachten in het Kunstonderwijs moeten snel schakelen. Elk uur komt een kleine of grote groep leerlingen het klaslokaal binnen. De leraar richt zich op de inhoud van de les, houdt het klasmanagement in
Wat is mindfulness, hoe en waar is het ontstaan, in welke context wordt het nu gebruikt vanuit de eigen ervaring van Nele. Enkele meditaties en/of oefeningen worden samen gedaan. Hoe kan dit aangewend worden in je eigen leven, eigen lespraktijk, als middel tegen podiumstress of als losse tussendoortjes bij ademhalingsoefeningen, communicatie met de leerlingen…? Lesgever:
Met Phil Kaiser, acteur, dramadocent, regisseur, leraar adem en beweging, directeur van het Atelier de l’Acteur in Brussel. Hij was leraar aan de Kleine Academie en aan de “Ecole Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre“ in Brussel en kwam verschillende keren met zijn maskers naar Vlaamse academies. Het uitgangspunt is het ademende, bewegende en klinkende lichaam. Laten we het op
In deze workshop maak je kennis met het boek ‘Musée Maison’ van Mooss, uitgegeven bij StichtingKunstboek. In dit boek krijg je een heel museum in pocketformaat. En niet alleen dat: je vindt er ook eenresem korte leuke opdrachtjes in om met kinderen aan de slag te gaan.. We doen verschillende soorten opdrachten uit het boek – uitgangspunt
Mensen met een beperking vinden moeilijk een plaats in onze academies. Vooral als het niet lukt om noten te lezen of fijne motorische handelingen uit te voeren (zoals bvb. het spelen van gitaar of dwarsfluit). Hier biedt MusicaMova een antwoord op. Door het gebruik van slaginstrumenten, zonder noten, maken onze deelnemers toch muziek. Tegelijk werken zij aan coördinatie, aandacht
Een cajón is een handtrommel met een slagvlak van hout en komt oorspronkelijk uit Peru, waar dit instrument veel wordt gebruikt als begeleidingsinstrument voor dansen. De cajón is ooit uit armoede ontstaan. Tijdens de lange overtocht naar (Zuid-)Amerika waren meestal geen muziekinstrumenten aan boord, maar wel – al dan niet lege – kisten. Deze werden
Praktische workshop voor comboleerkrachten om pianisten in hun combo verschillende sounds te laten gebruiken. Meerdere pianisten krijgen op die manier elk hun klank en functie in de groep. Overzicht van de meest gebruikte klanken in bepaalde genres. Praktisch gebruik van Nord Stage in de les. Lesgever: Mattias VanhoeckePlaats: Conservatorium Kortrijk – Muziekcentrum Sessies: 13u30 tot
Lesgever: René NijssePlaats: Conservatorium Brugge, Ryelandtzaal Sessies: 13u00-15u30Aantal deelnemers: 50
In deze workshop krijg je tips over de interactie tussen dans en muziek in de klassiekeballetles. Een greep uit de aangeboden thema’s:– samenwerking tussen dansleerkracht en begeleider– structuur van de les en karakter van de verschillende oefeningen.– Hoe vind ik het juiste repertoire? De eerste sessie behandelt de 1° en 2° graad, de tweede sessie
Techniek, oefenen en interpretatie Pianospelen, kinderspel? is het eerste en enige Nederlandstalige naslagwerk dat zowat alle basisprincipes van het pianospelen uit de doeken doet. Het leidt je niet enkel door het doolhof van pianotechnieken en oefenmethodes maar biedt je ook onmisbare inzichten op het gebied van interpretatie. Elk facet van het pianospelen wordt behandeld aan de
Rasa is een organisatie die rondreizende tentoonstellingen maakt met hedendaagse kunst voor jonge en speelse mensen. De tentoonstellingen hebben een thematische en pedagogische focus waarin dialoog en filosofische vragen centraal staan. In deze workshop bespreken wij hoe een tentoonstelling opgebouwd is en hoe je op een zintuigelijke manier kunst kan beleven. Wat betekent kunstbeleving in
Optimale leer- en ontwikkelingskansen bieden aan alle kinderen, jongeren en volwassenen, ongeacht hun beperking is het vertrekpunt om een inclusieve visie op kunstonderwijs vorm te geven. In het decreet deeltijds kunstonderwijs is het recht op een artistieke opleiding ook voor leerlingen met een beperking verzekerd. Daarmee onderschrijven academies het VN-verdrag inzake de rechten van personen
Noten alleen hebben weinig betekenis, alleen betekenis in verhouding tot elkaar. Het is daarom belangrijk bij het geven van pianoles het gevoel te kweken voor de functie van een noot in het verband met andere noten. Volgens muziekpedagoog Edwin Gordon is de beste manier daarvoor om te werken met zingbare lettergrepen, relatieve notennamen: do-re-mi, zoals
Jaap Kastelein stelt zijn methode ‘Samen leren samenspelen’ voor, een methode voor jonge blazers en slagwerkers vanaf ongeveer 8 jaar.Enkele leerkrachten die reeds gebruik maken van deze methode delen hun ervaringen en expertise met de groep.Samen leren samenspelen is een complete methode voor individueel (instrumentles) en groepsonderwijs (blazersklas/groepsmusiceren) in één.In de instrumentale lijn worden vooral instrumenttechnische
Seckou Ouologuem was vorig jaar de tiende stadsdichter van Antwerpen. In zijn workshop onderzoekt hij de relatie tussen slam poetry, rap en klassiek. Rijmsoorten als holorhymes en multisyllables komen aan bod. Via beweging klank en rijm komt Seckou tot oefeningen rond mindmap, storytelling en associatie. Lesgever: Seckou OuologuemPlaats: STAP Roeselare, site Vedastus Sessies: 10u30-12u00 en
Siona Houthuys schreef samen met Carry De Clercq het boek ‘De Ademrevolutie’. In deze stressvolle tijden ademt haast niemand nog met de buik. Het besef is wel gegroeid dat de buikadem de sleutel is tot rust, ontspanning en balans. Dus gaan we er massaal naar op zoek in yoga, mindfulness en meditatie. Maar één ding
Doelgroep: Schrijfdocenten Vertel- en speldocenten Wat is een tekstfuga? De tekstfuga is een poging om het principe van de muzikale canon – en zijn complexere variant de fuga – toe te passen in ‘tekst’. Het is een vrij technische, zelfs wiskundige manier om tot een dialoog te komen, waarin de verschillende stemmen/spelers elkaars replieken herhalen
Pedagoog Erik Schrooten en componist-pedagoog Bert Appermont schreven het boek “Tijd voor Maken”: 50 muzikale creatieopdrachten. Voor beeldende kunsten, woord en dans bestaan er al verschillende inspirerende boeken met creatieopdrachten. Voor muziek en instrumentisten is de spoeling echter dun. Wanneer muzikanten op het podium hun eigen werk spelen, gebeurt er iets speciaals. Ze zijn dan
In de workshop zal Bojan uitleg geven over traditionele muziek uit de Balkan. De workshop staat niet alleen open voor folkinstrumenten, maar is een verrijking voor instrumentisten uit alle richtingen. Het is vooral een praktische workshop. Vergeet dus zeker je instrument niet mee te brengen. De workshop wordt gegeven in het Engels. Lesgever: Bojan CvetrežnikPlaats:
Autant en emporte le vent… Dit thema bevat o.a. volgende rubrieken: noten vs. muziek, notatie, maat, improvisatie, opleidingen, stemmingen, intonatie, articulaties, retoriek, stilte, klank, bezettingen etc. Hoe laat je evidenties evident overkomen in de lespraktijk? Lesgever: Marcel KetelsPlaats: Kunstacademie Poperinge, Oostlaan 11a Poperinge Sessies: 9u30-11uAantal deelnemers: 30
Vanuit haar opleiding Woordkunst aan het conservatorium van Antwerpen en de specifieke visie van een van de meesters van het verteltheater, Lucas Vandervost, onderzoekt Marieke De Maré al 18 jaar de knepen van vertellen. Dat doet ze met haar leerlingen aan de kunstacademie van Torhout, maar ook in alles wat ze daarnaast doet, van radio maken, tot podcasts
Waarom? Met deze workshop wil ik enkele heldere wegwijzers aanbrengen in het verhalen vertellen. Aan de hand van vertelkaarten die voor een concrete oriëntatie kunnen zorgen. Leerlingen missen vaak de sleutels om zelfstandig een goede verteltekst te herkennen. Of ze verdwalen in een geïmproviseerd verhaal. De tijd toen we als papegaai gedichtjes herhaalden met opgelegde
De stempedagogie binnen de jazz staat nog in haar kinderschoenen. Daar besloten Katrien Van Opstal en Vanessa Matthys, onderzoeksters aan het Conservatorium van Antwerpen, iets aan te doen. In deze lezing/workshop maak je kennis met een duidelijke en eenvoudige manier van werken met het stemgebruik binnen jazz. Je leert over de ingrediënten van een klank:
Als dansleerkracht draaien we vaak onregelmatige lesuren, hebben weinig tot geen pauzes, maar vraagt onze job wel de nodige fysieke inspanning en het mentaal scherp blijven. Hoe kan jouw voeding hiertoe bijdragen? Hoe kunnen bepaalde eetgewoontes zorgen voor méér energie tijdens het lesgeven? Wat geeft jou die extra boost? Lesgever: Eline VerstraetenPlaats: Stedelijke kunstacademie Waregem,
Inhoud van de workshop: > Een blik op het portfolio van Flore Deman: hoe gaat ze te werk, hoe bouwt ze alles op, wat is haar ‘stijl’ in vergelijking met andere illustratoren (hoe gaan zij te werk, stijlen voor doelgroepen (kranten vs. kinderboek)… > Focus van deze workshop is de ‘conceptuele illustratie’. In een creatieve brainstorm