Guided Audiomotor Exploration (GAME) voor Cochleair Implantaat-dragers

Bij musici is de neurale representatie van het geluidssignaal accurater dan bij niet-musici, zowel bij de spraak als bij de muziek. Musici kunnen toonhoogte, ritme, duur en timbre beter waarnemen alsmede verschillen in melodische contour beter. Bovendien kunnen zij in lawaaiige ruimtes anderen beter verstaan, ook als er meer mensen tegelijk spreken. Er wordt daarom verwacht dat muziek training bij Cochleair Implantaat-dragers tot gehoorverbetering en beter verstaan zou kunnen leiden, met name onder slechte akoestische omstandigheden en tijdens drukke bijeenkomsten. Om deze reden is het Universitair Medisch Centrum Groningen met een groot effectonderzoek begonnen. Dertig CI-dragers zullen pianoles krijgen m.b.v. GAME (Geleide Audiomotor Exploratie), een apart voor dit onderzoek ontworpen onderwijsconcept. In overeenstemming met het principe van ideomotor leren, wordt de muziek door de leerling zelf bedacht en de speelbeweging zelf geïnitieerd, zonder behulp van noten. Strategieën worden aangereikt waarmee de tonale structuur m.b.v. de lay-out van het toetsenbord kan worden verkend. Speciaal ontworpen Games worden gebruikt om de ‘grammatica’ van de muziek d.m.v. procedureel leren eigen te maken. Het concept zal in privé-lespraktijken in de woonplaats van de deelnemer worden geïmplementeerd. Voor, tijdens en na de zes maanden durende interventie, zullen er gehoormetingen worden afgenomen.  

Robert Harris

Robert Harris is pianist maar heeft ook een doctoraal Bewegingswetenschappen. Hij doet onderzoek naar de werking van het brein en welke baat de pianist en docent hebben bij de kennis hiervan.

Robert Harris werd in de VS geboren. Hij studeerde piano bij Ruth Slenczynska aan de Southern Illinois University waar hij in 1970 het diploma Bachelor of Music behaalde. In Nederland voltooide hij in 1977 de studie uitvoerende musicus aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam als student van Willem Brons. Tot aan de fusie met het Conservatorium Groningen in 1990 doceerde hij piano aan de Stedelijk Muziekpedagogische Akademie te Leeuwarden. In 1991 verliet hij het Conservatorium om Bewegingswetenschappen te studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen, behaalde in 1995 zijn doctoraal diploma en trad in dienst van het Prins Claus Conservatorium als correpetitor. In 2017 promoveerde hij aan de Rijksuniversiteit Groningen op een studie naar hersenactivaties bij improviserende en niet-improviserende musici: “The Cerebral Organization of Audiomotor Transformations in Music”.
Momenteel onderzoekt hij in samenwerking met KNO (Universitair Medisch Centrum Groningen) de effecten van instrumentaal muziekonderwijs op het gehoor van dragers van een cochleair implantaat.

Onderzoeker @ Lifelong Learning in Music,
Onderzoeker @ Kenniscentrum Kunst en Samenleving,
Docent @ Prins Claus Conservatorium

Lesgever: Robert Harris
Plaats: Harelbeekse Academie voor Podiumkunsten H.A.P!, Toekomststraat 29, Harelbeke

Sessies: 9u30-12u00
Aantal deelnemers: 100