Vertelwijzer

Waarom?

Met deze workshop wil ik enkele heldere wegwijzers aanbrengen in het verhalen vertellen. Aan de hand van vertelkaarten die voor een concrete oriëntatie kunnen zorgen.

Leerlingen missen vaak de sleutels om zelfstandig een goede verteltekst te herkennen. Of ze verdwalen in een geïmproviseerd verhaal.

De tijd toen we als papegaai gedichtjes herhaalden met opgelegde toontjes is natuurlijk voorbij.

Leerlingen op weg helpen om uitdrukking te geven aan hun persoonlijkheid maakt van voordracht opnieuw spannend verteltheater. De kaarten kunnen dienen als opwarmer bij verbale vorming of als inspiratie bij welsprekendheid.

Doelstellingen

  • De structuur van een verhaal kunnen herkennen.
  • Over tools beschikken om een verhaal op zijn vertelwaarde te beoordelen.
  • Over tools beschikken om zelfstandig creatief een verhaal te vertellen.

Aristoteles achterna

In zijn Poëtica legde de oude wijsgeer het vertellen vast in enkele belangrijke momenten: exposé, motorisch moment, hoogtepunt, afloop en eindbeeld. Het is een basis waar we eeuwen later nog altijd heel wat mee kunnen.

De introductie (wie of wat zal in de voorhaal de hoofdrol spelen, welke toon zal ik zetten?), het probleem (waardoor raakt het evenwicht verstoord, wat moet hier opgelost worden? de motor van ons verhaal), de oplossing (het hoofdpersonage slaagt er al dan niet in om de zaak op te lossen, hoe zwaarder deze strijd hoe spannender het wordt), het einde (we laten de luisteraar niet zomaar vallen, des trik rond ons verhaal)… wie deze basis beheerst, kan uiteraard creatief met de volgorde omspringen…

Lesgever: Erik Burke
Plaats: Art’Iz, kunstacademie regio Izegem, Kruisstraat 13-15, 8870 Izegem

Sessies: 10u – 12u en 13u30 – 15u30
Aantal deelnemers: 15